Πέμπτη 24 Δεκεμβρίου 2015

ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ.

-


Χριστουγεννιάτικες εικόνες-
.............................................................
εικόνες με κίνηση
Με  την ευκαιρία της  Εορτής  των  Χριστουγέννων, Σας  εύχομαι  χρόνια πολλά  και  καλά και το Θείον Άκτιστον Φως της  Γεννήσεως του Χριστού μας  να φωτίζει και  να θερμαίνει  ευεργετικά  τις Καρδιές όλων  των ανθρώπων. Ακόμη και κατά το ανατέλλον  νέον έτος  2016 να βασιλεύει  η ειρήνη  και  η αγάπη   στις καρδιές όλων  των  ανθρώπων .
ΛΕΩΝΙΔΑΣ Π.ΤΖΕΦΕΡΑΚΟΣ 


=========================================
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΣ  ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος: “Η Εκκλησία παράγει πολιτισμό”

===================================================================

 ΥΜΝΟΣ  ΑΓΑΠΗΣ  -  ΠΕΤΡΟΣ  ΓΑΪΤΑΝΟΣ.

===================================================================

ΥΜΝΟΣ - ΠΕΤΡΟΣ  ΓΪΤΑΝΟΣ

==================================================================== 

 ΤΡΟΠΑΡΙΟ   ΚΑΣΣΙΑΝΗΣ

======================================================================= 

 ΥΜΝΟΣ - ΠΕΤΡΟΣ  ΓΑΪΑΝΟΣ

========================================================================== 


30.10.2015
φωτογραφίες: Χρήστος Μπόνης-

ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 1
Την δήλωση έκανε σήμερα (30.10.2015) ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος  στο Πολιτιστικό Κέντρο της Ι.Α.Α. (Μεγάλου Βασιλείου 15, Αθήνα – Ρούφ), κατά τη παρουσίαση  της  νέας Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας για την Ανάδειξη της Εκκλησιαστικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς, καθώς και την Ανάπτυξη του Θρησκευτικού Τουρισμού (http://www.religiousgreece.gr), που διοργάνωσε χθες μια βδομάδα μετά την παρουσίαση της πλατφόρμας του εθελοντισμού η Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών, στο Πολιτιστικό Κέντρο της Ι.Α.Α.  στο Ρούφ.

Την εκδήλωση προλόγισε ο Πρωτοσύγκελλος και Γενικός Διευθυντής των Διοικητικών Υπηρεσιών της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, Αρχιμανδρίτης Συμεών Βολιώτη.  Ακολούθως ο Αρχιεπίσκοπος μίλησε για την αξία του πολιτισμού, που “μαρτυρεί την ανθρώπινη πορεία πάνω στη γη”.  Προσέθεσε με έμφαση  πως “ένα μεγάλο μερίδιο του πολιτισμού καλύπτεται από τον εκκλησιαστικό πολιτισμό, την εκκλησιαστική τέχνη. Η Εκκλησία δημιουργεί πολιτισμό,  μέσω της Αρχιτεκτονικής,  της Αγιογραφίας, των μοναστηριών και  όλων των παράγωγων του πολιτισμού, τα οποία κοσμούν τον κόσμο και ιδιαίτερα την Αθήνα μας”.
Αναφερόμενος στο Γραφείο Προσκυνηματικού Τουρισμού τόνισε πως “ήταν πολύ καλή η σκέψη από πλευρά εκκλησιαστικής να δημιουργηθεί αυτό το γραφείο που ασχολείται με την ανάπτυξη, την καλλιέργεια αυτού του τομέα, όχι μόνο από πλευράς οικονομικής, αλλά κυρίως από πλευράς πνευματικής. Μας ενδιαφέρει, όχι με την έννοια του γενικότερου τουριστικού πολιτιστικού ρεύματος, αλλά σαν ένα προσκυνηματικό ταξίδι. Ευχαρίστησε τους παρευρισκόμενους και ευχήθηκε “καλή πορεία του έργου, που είναι ωφέλιμο από πνευματικής και οικονομικής πλευράς για την πατρίδα μας σε αυτές τις δύσκολες ώρες”.

ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 2
 
Βασικός εισηγητής της εκδήλωσης ήταν ο Μητροπολίτης Δωδώνης κ. Χρυσόστομος, Πρόεδρος του Ειδικού Συνοδικού Γραφείου Προσκυνηματικών Περιηγήσεων (Θρησκευτικού Τουρισμού), ο οποίος τόνισε τη σημασία της Ανάπτυξης του Θρησκευτικού Τουρισμού.

ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 3
 
Ο Δήμαρχος Αθηναίων αναφέρθηκε στους λόγους για τους οποίους αξίζει να επισκεφθεί κάποιος την Αθήνα, λέγοντας πως έχει εξαιρετικά μουσεία και μνημεία. “Το μέλλον ανήκει, όχι μόνο στις μεγάλες πόλεις, αλλά και στις μικρές όπως είναι η Αθήνα, η οποία ανταγωνίζεται τη Ρώμη, τη Μαδρίτη, το Βερολίνο” είπε ο Δήμαρχος και προσέθεσε πως “έχει τεράστια σημασία να αναδείξουμε όλες τις πλευρές της πόλης. Και η πλευρά της αξιοποίησης των μνημείων και μουσείων θρησκευτικού περιεχομένου έχει τεράστια σημασία”. Δήλωσε, επίσης, αρωγός στις προσπάθειες της Εκκλησίας, για την ανάπτυξη του προσκυνηματικού τουρισμού, που, άλλωστε, αποτελεί ένα μεγάλο κεφάλαιο στον τουρισμό της χώρας.

ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 4
 

Ο Γενικός Γραμματέας Θρησκευμάτων, ως εκπρόσωπος του Υπουργού Παιδείας, αλλά και του Υπουργού Τουρισμού τόνισε πως “το πλέον σαφές μήνυμα από την εκδήλωση φαίνεται από την αφίσα της ημερίδας, στο κάτω μέρος της οποίας υπάρχουν οι σημαίες της Ελλάδος και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το μήνυμα, λοιπόν, είναι η συνεργασία και η συνεννόηση. Εκείνα που μας χωρίζουν είναι ο σίγουρος δρόμος μιας καταστροφής. Ανακαλύπτοντας όμως εκείνα που μας ενώνουν, όπως μας ενώνει η σημερινή εκδήλωση, είναι ο δρόμος που μπορούμε να αντιμετωπίσουμε όχι μόνο μια οικονομική κρίση, αλλά και μια κρίση που είναι σε εξέλιξη και είναι το προσφυγικό ζήτημα. Ας κρατήσουμε από την σημερινή εκδήλωση ότι οι θρησκείες είναι δρόμοι πολιτισμού και γνώσεων. Ο δικός μας πολιτισμός έχει διαμορφωθεί από την Ορθόδοξη Χριστιανική πίστη και παράδοση και εμείς από αυτόν τον δρόμο μπορούμε να βρούμε λύση όχι μόνο σε σημερινά αδιέξοδα, αλλά και σε πολύ βαθύτερα ζητήματα. Η Κυβέρνηση θα στηρίξει οποιαδήποτε προσπάθεια προς κατευθύνσεις που δίνουν διέξοδο.
Στη συνέχεια, παρουσιάστηκαν οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες και δυνατότητες του Ψηφιακού βιωματικού μουσείου, καθώς και οι δυνατότητες της νέας Ψηφιακής Πλατφόρμας διαχείρισης θρησκευτικών προορισμών της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών.

Σκοπός της Ημερίδας, ήταν η παρουσίαση των Έργων «Ανάδειξη της Εκκλησιαστικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς» (Βιωματικό Μουσείο – Ψηφιακό Μουσείο) & «Πλατφόρμα Διαχείρισης Θρησκευτικών Προορισμών», αντικείμενο των οποίων αποτελεί η ανάπτυξη πλατφόρμας διαδικτυακού εικονικού μουσείου και η ανάπτυξη εξειδικευμένης ψηφιακής πλατφόρμας διαχείρισης θρησκευτικών προορισμών, με στόχο την ανάδειξη του εκκλησιαστικού πολιτιστικού αποθέματος και του θρησκευτικού τουρισμού τόσο στην Ελλάδα όσο και στον ανά τον κόσμο πληθυσμό της ομογένειας και της διεθνούς ορθόδοξης και φιλορθόδοξης κοινότητας, μέσω της αξιοποίησης Τεχνολογιών Πληροφορικής & Επικοινωνιών.
Την εκδήλωση παρακολούθησαν σπουδαστές των ΙΕΚ Ξυνή μαζί με τους καθηγητές τους και μάλιστα επεφύλαξαν θερμή υποδοχή στον Μακαριώτατο

ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 5
Στο πλαίσιο της ημερίδας παρουσιάστηκαν από στελέχη των Αναδόχων των Έργων, Profile Α.Ε.Β.Ε. και Printec A.E., το πολιτιστικό περιεχόμενο της Ι.Α.Α. και το πως αυτό αναδεικνύεται μέσα από το Ψηφιακό Βιωματικό Μουσείο μέσω των πλέον σύγχρονων τεχνολογιών πληροφορικής και τεχνικών ψηφιακής απεικόνισης και αναπαράστασης καθώς και το σύνολο των εφαρμογών της ψηφιακής Πλατφόρμας Διαχείρισης Θρησκευτικών Προορισμών. Παρουσιάστηκαν επίσης οι φάσεις και η μεθοδολογία υλοποίησης του έργου και συλλογής του περιεχομένου-υλικού.

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στα αναμενόμενα αποτελέσματα του έργου για την Ι.Α.Α., τους πολίτες και τους εμπλεκόμενους φορείς και στις ενέργειες που πρέπει να γίνουν για τη βιωσιμότητα των έργων. Ειδικότερα, συζητήθηκαν τα οφέλη που δημιουργούνται για την Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών σε επίπεδο προβολής, προώθησης και προσέλκυσης επισκεπτών. Τον συντονισμό της ημερίδας ανέλαβε ο Γιώργος Δεμελής, Καλλιτεχνικός Διευθυντής της ορχήστρας “Κανών” της Ιεράς Αρχιεπισκοπής.

ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 6
ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 8

ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 10
ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 11

.....................................................................................................



-ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 12-
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΣ  ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ   ΣΤΗΝ   ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ.
ΝΑΟΔΟΜΙΑ 

Βυζαντινός ρυθμός

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια


Η εκκλησία Καπνικαρέα στην Αθήνα αποτελεί παράδειγμα βυζαντινού ρυθμού.
Ο Βυζαντινός ρυθμός ή «εγγεγραμμένος σταυροειδής με τρούλο» είναι είδος αρχιτεκτονικής χριστιανικών ναών. Οι ναοί αυτού του ρυθμού κτίζονται σε σχήμα σταυρού με κλίτη και φέρουν έναν ή περισσότερους τρούλους.
Εμφανίστηκε στην Κωνσταντινούπολη και αργότερα σε ολόκληρο τον βυζαντινό κόσμο, ύστερα από μια περίοδο τριών περίπου αιώνων μεταβατικής ναοδομίας, συνδυασμού θολωτής τρίκλιτης βασιλικής με τη σταυρωτή τρουλαία βασιλική (χαρακτηριστικό παράδειγμα ο ναός της Σκριπούς Βοιωτίας). Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 880 στο περίφημο αυτοκρατορικό κτίσμα της «Νέας Εκκλησίας του Παλατίου» και εγκαινιάστηκε από τον Μέγα Φώτιο στα χρόνια του Βασιλείου Α΄ (867-886). Ονομάστηκε Νέα Εκκλησίακο, διότι παρουσίαζε έναν καινούριο αρχιτεκτονικό τύπο.
Ο εγγεγραμμένος σταυροειδής με τρούλο είναι ο αντιπροσωπευτικός βυζαντινός ρυθμός. Κύριο χαρακτηριστικό στοιχείο αυτού του ρυθμού είναι ο σχηματισμός σταυρού εσωτερικά και εξωτερικά στο σχεδόν τετράγωνο κτίσμα, με τον έναν ή τους πέντε τρούλους. Η δημιουργία κογχών στη βόρεια και νότια πλευρά όχι μόνο αυξάνουν τον εσωτερικό χώρο, αλλά χαρίζουν παράλληλα ομορφιά και χάρη. Υπάρχουν πάμπολλα δείγματα αυτού του ρυθμού, όπως η Γοργοεπίκοος (άγιος Ελευθέριος), άγιοι Θεόδωροι, η εκκλησία Καπνικαρέα, η Καισαριανή στην Αθήνα, η Παναγία των Χαλκαίων στη Θεσσαλονίκη, οι εκκλησίες του Μυστρά, κ.α.
Παραλλαγή αυτού του ρυθμού είναι ο εγγεγραμμένος οκτάγωνος ναός. Στην περίπτωση αυτή υπάρχει ευμεγέθης τρούλος, ο οποίος καλύπτει ολόκληρη σχεδόν τη στέγη και ο οποίος δια οκτώ σφαιρικών τριγώνων στηρίζεται σε ισάρισθμους κίονες. Κύριο χαρακτηριστικό αυτού του τύπου είναι ο παραμερισμός των τεσσάρων πεσσών ή κιόνων από το κέντρο του ναού και η δημιουργία ενιαίου άνετου χώρου στον κυρίως ναό. Αντιπροσωπευτικό παράδειγμα ο ναός της Ρώσικης Εκκλησίας των Αθηνών.
Εσωτερικά δεν παρουσιάζονται σημαντικές αλλαγές καθότι ο χριστιανικός ναός σε όλους τους ρυθμούς παραμένει ο ίδιος, χωρισμένος, στο ιερό Βήμα, τον κυρίως ναό και το νάρθηκα. Εκείνο που άλλαξε στον βυζαντινό ρυθμό ήταν η εσωτερική διακόσμηση και κυρίως η βυζαντινή ζωγραφική.


Η αρχική έκδοση του παρόντος λήμματος βασίστηκε σε κείμενο δημοσιευμένο από την Αποστολική Διακονία της Εκκλησίας της Ελλάδος. Δημοσιεύεται στη Βικιπαίδεια κατόπιν άδειας.

......................................................................................................

.........................................................................................................