ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΕΘΝΙΚΟΣ ΥΜΝΟΣ.
===================================
ΥΜΝΟΣ ΤΗΣ ΜΑΝΗΣ
===========================================
ΟΡΚΟΣ ΜΑΝΙΑΤΩΝ.
=======================================
Η ΠΑΤΡΙΣ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΜΑΝΗ
=================================
-
ΙΕΡΕΣ ΜΟΝΕΣ ΛΑΚΩΝΙΑΣ
======================================
ΤΗ ΥΠΕΡΜΑΧΩ ΣΤΡΑΗΓΩ
--------------------------------------------------
ΤΗ ΥΠΕΡΜΑΧΩ ΣΤΡΑΗΓΩ
--------------------------------------------------
ΤΗ ΥΠΕΡΜΑΧΩ ΣΤΡΑΗΓΩ
--------------------------------------------------
=========================================
--------------------------------------------------
--------------------------------------------------
--------------------------------------------------
=========================================
Η ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΜΟΝΗ ΣΤΗ ΓΟΝΕΑ ΤΗΣ
ΤΕΥΘΡΘΩΝΗΣ - ΜΕΤΑΜΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ.
--------------------------------------------
ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΩΣ
ΤΟΥ ΣΩΤΡΟΣ [ 6 Αυγούστου]-
----------------------------------
Απολυτίκιο Αγίου Λεωνίδα.
------------------------------------------
============================= ΑΡΧΑΙΑ ΤΕΥΘΡΩΝΗ:ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΤΟΠΙΑ
ΣΚΟΠΑ- Ένας Συμβολικός Χώρος
της Αρχαίας Τευθρώνης.
----------------------------------
Απολυτίκιο Αγίου Λεωνίδα.
------------------------------------------
============================= ΑΡΧΑΙΑ ΤΕΥΘΡΩΝΗ:ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΤΟΠΙΑ
ΣΚΟΠΑ- Ένας Συμβολικός Χώρος
της Αρχαίας Τευθρώνης.
------------------------------------------------------
ΑΝΑΜΕΤΑΔΟΣΗ = ΠΗΓΗ:
Από τον Σταύρο Λιλόγλου
Είναι ένα από τα καλύτερα κρυμμένα μυστικά της μανιάτικης γης.
Όλοι θα περάσουν από τον Κότρωνα, αλλά σχεδόν κανείς δεν θα μπει στον κόπο να ανηφορίσει την πλαγιά του βουνού Αραβίκια, πάνω από το ωραίο παραθαλάσσιο χωριουδάκι.
Ο ανηφορικός τσιμεντόδρομος καταλήγει στην νότια άκρη του βουνού στο μοναστήρι της, σε μια θέση με εκπληκτική θέα. Σαν από αεροπλάνο θα θαυμάζετε κάτω τον Κότρωνα και την Προσηλιακή Μάνη.
Η μονή Μεταμορφώσεως Σωτήρα Γωνέας βρίσκεται πολύ κοντά στο χωριουδάκι Γωνέα και είναι εν μέρει αναστηλωμένη.
Διατηρεί εξαιρετικά την αρχιτεκτονική της φυσιογνωμία και γύρω από την πλακόστρωτη αυλή σώζονται παλιά κελιά, πολλές λίθινες σκάλες, θυρίδες και τοξωτά ανοίγματα, ενώ στο βόρειο μέρος υπάρχουν εκτενείς οχυρώσεις με επάλξεις και πολεμίστρες.
Από εκεί η θέα αληθινά κόβει την ανάσα! Το καθολικό είναι ένα από τα ομορφότερα εκκλησιαστικά μνημεία της Μάνης και είναι στολισμένο με ένα πολύ μεγάλο πλήθος τοιχογραφιών πολύ καλά διατηρημένων με χρώματα που λάμπουν ολοζώντανα!
Υπάρχουν δύο στρώματα τοιχογραφιών και χρονολογούνται πιθανώς στον 14ο αιώνα, εποχή που χτίστηκε η εκκλησία.
Η Γωνέα, οικισµός της κώµης του Κότρωνα της περιοχής Τευθρώνης του δήµου ανατολικής Μάνης είναι ο τόπος καταφυγής κλάδου της οικογένειας των εκ Κρήτης Καλλέργηδων.
Οι Καλλέργηδες περί τα μέσα του 17ου µ.Χ. αιώνα, καταδιώχθηκαν από τους Τούρκους, διέφυγαν από την Κρήτη στη Μάνη και εποίκησαν τον οικισµό της Γωνέας, που βρίσκεται σε δυσπρόσιτη αντηρίδα, της σειράς των λόφων της Αραβίκιας σε υψόµετρο 100 µέτρων από τη θάλασσα και σε µικρή απόσταση από το µυχό του κόλπου της Κολοκυθιάς.
Ο οικισµός της Γωνέας μοιάζει µε εξώστη της Αραβίκιας και είναι φυσικό παρατηρητήριο, που κατοπτεύει τη θάλασσα, γιατί µε καθαρή ατμόσφαιρα φαίνονται στο βάθος του ορίζοντα τα Κύθηρα. Η Γωνέα συνδέεται µε την κώµη του Κότρωνα µε πλακόστρωτο, κατά το μεγαλύτερο μέρος, κατηφορικό δρόμο µε πολλά γυρίσματα στη σχεδόν κάθετη πλαγιά.
Η απόσταση από τον Κότρωνα µέχρι τη Γωνέα είναι µικρή και υπολογίζεται περίπου στην µισή ώρα (30’ λεπτά). Υπάρχει όµως και άλλος αγροτικός αµαξιτός δρόµος από τον Κότρωνα, που διέρχεται από τους οικισµούς Καρυαλού, Σκαλτσοτιάνικα, Ριγανόχωρα, Γωνέα και συνεχίζει µέχρι το µοναστήρι της Γωνέας.
Η µονή της Γωνέας των εκ Κρήτης Καλλέργηδων είναι και αυτή χτισµένη σε ψηλότερη αντηρίδα της Αραβίκιας νοτιανατολικά και αντίκρυ στον οικισµό της Γωνέας, σε απόσταση µικρότερη των δύο 2 χιλιοµέτρων. Η µονή είναι καθαγιασµένη προς τιµήν της Μεταµόρφωσης του Σωτήρα και είναι ευχαριστήρια έκφραση των Καλλέργηδων προς το Σωτήρα Χριστό για τη διάσωσή τους από τους Τούρκους και τους κινδύνους, που πέρασαν στη θαλάσσια περιπέτειά τους µέχρι να φθάσουν από την Κρήτη στη Μάνη.
Η µονή της Γωνέας είναι και σήµερα µεγαλόπρεπη, παρά την εγκατάλειψή της και την αδιαφορία της αρχαιολογικής υπηρεσίας και των τοπικών αρχών.
Το υψηλό περιτείχισµα της µονής, τα κελιά, η τράπεζα, το αρχονταρίκι, ο φούρνος, οι αποθήκες και η σωζόµενη ωραία μικρή εκκλησία της µε τις αξιόλογες τοιχογραφίες, παρά τη λεηλασία και την παντελή έλλειψη συντήρησης, φανερώνουν την επιβλητική παρουσία της µονής, που πήγασε από την ευλάβεια και τη βαθιά πίστη των Καλλέργηδων στον Σωτήρα Χριστό.
Ο ναός έχει βυζαντινές τοιχογραφίες του 18ου µ.Χ. αιώνα. Στη δυτική κάµαρα απεικονίζονται «οι Αίνοι µε το Χριστό που περιβάλλεται από το ζωδιακό κύκλο».
Ο «Οκτώβριος» εικονίζεται µε τη µορφή «σκορπιού». Κάτω από το ζωδιακό κύκλο στο βόρειο σκέλος υπάρχουν πιστοί, που δέονται και υµνούν τον Κύριο και στο νότιο απεικονίζονται κυρίως ζώα και χαλάζι, χιόνι, κρύσταλλος και φωτιά.
Οι αρχαιολόγοι έχουν διαπιστώσει και δεύτερο στρώµα τοιχογραφιών, που διακρίνεται στην Ανατολική κάµαρα του ναού….
…Από το µοναστήρι της Μεταµόρφωσης του Σωτήρος βλέπεις πολύ σιµά σου τον οικισµό της Γωνέας και πανοραµικά στο βάθος απλώνονται από βόρεια προς βορειοδυτικά όλα τα χωριά της Ανατολικής Μάνης µε την ακόλουθη σειρά Πύρριχος, Χιµάρα, Λουκάδικα, Ριγανόχωρα, Σκαλτσοτιάνικα, Λούτσα, Καρυαλού, Αλεπού Κότρωνας Βάττα, Καυκί, Φλοµοχώρι, Ζούδα, Αργιλιάς, ∆ρυαλί, Νύφι, Σολοτέρι, Κοκκάλα, Κορακιάνικα, Κυπριανός, Σπείρα, ∆ηµαρίστικα, Πιόντες, Λάγια.
Για την Ιστορία αναφέρω μια μάχη που συνέβει το 1614 ,στο σημείο που βρίσκεται κάτω από την ιστορική μονή, μεταξύ μανιατών και οθωμανών.
Συγκεκριμένα, σουλτάνος, στην αδυναμία του να υποτάξει την Μάνη, ανάθεσε τη φροντίδα αυτή στο διάσημο Οθωμανό κουρσάρο Μουσολίν Ραίζ δίνοντας του τιμές, αξιώματα και συμπαραστάτη το Σιλάν-πασά των Ιωαννίνων.
Ο Μουσολίν Ραί το 1613 εισχωρεί με πεζούς και στόλο στα χωριά του κόλπου της Κολοκυθιάς, στον Κότρωνα, που εκεί τα πλοία του βρίσκουν αραξοβόλι στο απάνεμο λιμανάκι της Αρέας-Κότρωνα και αποβιβάζει τα στρατεύματα του, τους πειρατές του.
Οι κάτοικοι των χωριών πανικόβλητοι πήραν τα όρη και τα βουνά για να κρυφτούν σε σπήλαια και τσαράνες προκειμένου να αποφύγουν την αιχμαλωσία, το θάνατο και τον εξανδραποδισμό. Ο Μουσολίν Ραίζ με δολοπλοκίες, ενέδρες και σκληρότητα διέσπειρε τον τρόμο και την απελπισία, κάποιοι εκ των προκρίτων και του κλήρου, που ήλθαν να διαπραγματευτούν, ανασκολοπίστηκαν βάρβαρα.
Τα στρατεύματα του Μουσολίν Ραίζ άρπαζαν και κατάστρεφαν ότι έβρισκαν μπροστά τους, παραδίδεται μάλιστα ότι στο δρόμο τους συνάντησαν ένα νέο άνδρα με σκοτισμένα λογικά, σακάτη (χωλό) στα άκρα, που περιφερόταν άσκοπα και αγνοούσε τον κίνδυνο, τον συνέλαβαν, για να τον ανακρίνουν, κι αυτός ξεστόμιζε ακαταλαβίστικα λόγια και παρά το ότι δεν λάμβαναν καμμία πληροφορία, συνέχιζαν να τον φέρουν μαζί τους, έχοντας τον ως προπομπό.
Στη διαδρομή της πορείας προς το χωριό Αφούγγια (Σκαλτσοτιάνικα), ο χωλός άνδρας άκουσε κλάματα μωρού και το ένστικτο του τον προέτρεψε με αλαλαγμούς και χοροπηδητά να ξεφωνίζει στρεβλές φράσεις που έλεγαν: "σκύλα πνίξε το παιδί σου για να σώσεις τη ζωή σου!!!, σκύλα πνίξε το μωρό σου για να σώσεις το λαό σου".
Το μωρό κατά την παράδοση συνέχισε το κλάμα και οι πειρατές εντόπισαν τη σπηλιά, που κρύβονταν οι φυγάδες, κυρίως γυναικόπαιδα.
Η είσοδος της σπηλιάς ήταν ένα μικρό στενό πέρασμα και οι εγκλωβισμένοι αντιστέκονταν με πείσμα και η σύλληψη των γυναικόπαιδων ήταν αδύνατη.
Οι επιδρομές του Μουσολίν Ραίζ με σπουδή για να τελειώνουν στα γρήγορα, έβαλαν φωτιά στο άνοιγμα της εισόδου, με δεδομένο το θλιβερό αποτέλεσμα, ο καπνός και η έλλειψη αερισμού τους δημιούργησε ασφυξία με αποτέλεσμα να προτιμήσουν το θάνατο παρά την αιχμαλωσία, την ατίμωση και τον εξανδραποδισμό.
Ο Μουσολίν Ραίζ θεώρησε πως ήταν εύκολα τα πράγματα και την επόμενη χρονιά, το 1614, έρχεται με χίλιους περίπου στρατιώτες και αντιμετωπίζει τους Μανιάτες με περίσσια σκληρότητα. Η οργή όμως η αγανάκτηση και το μένος των γενναίων της Μάνης έφερε το οικτρό τέλος τους.
Οι Μανιάτες επιτέθηκαν με μανία κατά των Οθωμανών κάτω από το σημερινό μοναστήρι της Μεταμόρφωσης του Σωτήρα της Γονέας στην περιοχή του κόλπου της Κολοκυθιάς, και κατάσφαξαν τους στρατιώτες του Μουσολίν Ραίζ, αλλά και ο ίδιος δεν διέφυγε το θάνατο...
Από τη συμφορά αυτή των Οθωμανών διασώθηκαν μόνο τέσσερις σύντροφοι του Μουσολίν Ραίζ, που διέφυγαν με βάρκα από ένα μικρό ορμίσκο του ακρωτηρίου Σταυρί, που σήμερα ονομάζεται Τουρκολίμανο.
Η περιοχή κάτω από το μοναστήρι του Σωτήρα των Καλλέργηδων της Γονέας και ακριβώς δεξιά στον παλιό πλακόστρωτο δρόμο Κότρωνα-Γονέας από το ρέμα και μετά μέχρι κάτω από το μοναστήρι και προς το μέρος της Αρέας ονομάζεται Ραζί ή Ραζία θυμίζοντας στους μεταγενεστέρους την πανωλεθρία του Μουσολίν Ραίζ και των συντρόφων του....
Σημείωση: Θερμές ευχαριστίες στον "οδηγό" μας σε αυτήν την υπεροχή αναζήτηση και συγκεκριμένα στον προπονητή TAE KWON DO της ΥΦΑΑ, της Ελληνικής Αστυνομίας κ. Δημακόγιαννη Δήμητρη.
-
ΠΗΓΕΣ:
-Κ. Μέρτζιου Η Μάνη στα αρχεία της Βενετίας-Λακωνικές Σπουδές έτος 1972
-"Ερανίσματα ιστορίας και λαογραφίας" του Γιάννη Λεκκάκου
============================================
============================================
·
ΙΕΡΟΙ ΝΑΟΙ 
·
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΑΝΗΣ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ
ΜΑΝΗΣ
Ε' ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΑΝΗΣ
ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ: -
ΕΝΟΡΙΑ
ΙΕΡΟΣ
ΝΑΟΣ
ΙΕΡΕΙΣ
Δημαρίστικα
Κοίμηση Θεοτόκου
Δρυμός
Μεταμόρφωση Σωτήρος
Κοκκάλας
Άγιος Γεώργιος
ΔΙΚΑΙΟΥΛΙΑΣ ΔΙΚΑΙΟΣ (2733021145)
Κότρωνας
Άγιος Χαράλαμπος
ΓΡΙΜΑΝΕΛΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ (2733091416)
Λάγεια
Κοίμηση Θεοτόκου
ΓΕΩΡΓΑΡΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΣ (2733052101)
Νύφι
Άγιος Δημήτριος
Φλωμοχώρι
Αγία Τριάδα
ΛΕΚΑΡΑΚΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ (2733021318)
Χειμάρας
Άγιος Νικόλαος

ΕΝΟΡΙΑ
ΙΕΡΟΣ
ΝΑΟΣ
ΙΕΡΕΙΣ
Δημαρίστικα
Κοίμηση Θεοτόκου
Δρυμός
Μεταμόρφωση Σωτήρος
Κοκκάλας
Άγιος Γεώργιος
ΔΙΚΑΙΟΥΛΙΑΣ ΔΙΚΑΙΟΣ (2733021145)
Κότρωνας
Άγιος Χαράλαμπος
ΓΡΙΜΑΝΕΛΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ (2733091416)
Λάγεια
Κοίμηση Θεοτόκου
ΓΕΩΡΓΑΡΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΣ (2733052101)
Νύφι
Άγιος Δημήτριος
Φλωμοχώρι
Αγία Τριάδα
ΛΕΚΑΡΑΚΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ (2733021318)
Χειμάρας
Άγιος Νικόλαος
================
Ιερά Μητρόπολις Μάνης
![]() | Το λήμμα δεν περιέχει πηγές ή αυτές που περιέχει δεν επαρκούν. Μπορείτε να βοηθήσετε προσθέτοντας την κατάλληλη τεκμηρίωση. Υλικό που είναι ατεκμηρίωτο μπορεί να αμφισβητηθεί και να αφαιρεθεί. Η σήμανση τοποθετήθηκε στις 30/05/2015. |
Ιερά Μητρόπολις Μάνης | |
---|---|
Γενικές πληροφορίες | |
Xώρα | Ελλάδα |
Έδρα | Γύθειο |
Υπαγωγή | Εκκλησία της Ελλάδος |
Αρχιερατικές περιφέρειες | |
Ενορίες | 114 |
Μονές | 4 |
Μητροπολιτικός ναός | Μητροπολιτικός Ναός Αγίου Γεργίου Γυθείου |
Ιστοσελίδα | im-manis.gr/ |
Ιεραρχία | |
Μητροπολίτης | Χρυσόστομος |
Πρωτοσύγκελλος | Αρχιμανδίτης Συμεών Λαμπρινάκος |
Γενικός Αρχιερατικός Επίτροπος | Αρχιμανδρίτης Δημήτριος Κουβαράκης |
Ιεροκήρυκες | 1 |
Εφημέριοι | 59 |
Διάκονοι | 1 |
Η Ιερά Μητρόπολις Μάνης περιλαμβάνει τμήματα του Νομού Μεσσηνίας (τους δήμους Αβίας, Λεύκτρου και τμήμα του δήμου Καλαμάτας) και τμήματα του νομού Λακωνίας (τις τέως επαρχίες Γυθείου και Οιτύλου). Παλαιότερα ονομαζόταν Ιερά Μητρόπολις Γυθείου, Οιτύλου, Ζαρνάτας και πάσης Μάνης.
Από το 1996 Μητροπολίτης Μάνης ήταν ο κ.κ. Χρυσόστομος, ο οποίος εκοιμήθη κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας στην Αρεόπολη στις 8 Νοεμβρίου 2017.
Ιστορικά Στοιχεία[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
Αρχικά το Γύθειο, με τη σύσταση του Βασιλείου της Ελλάδος αποτελούσε ενοριακό χωριό της Επισκοπής Καρυουπόλεως, η οποία ανήκε στη Μητρόπολη Λακεδαιμονίας. Με το "Β.Δ. από 21 Νοεμβρίου 1833" "Περί διορισμού του προσωπικού των Επισκοπών του Βασιλείου", το Γύθειο έγινε έδρα επισκοπής, μία από τις τότε πέντε νέες επισκοπές της Μάνης, καταργουμένων ισάριθμων παλαιοτέρων μεταξύ των οποίων και της επισκοπής Καρυουπόλεως. Οι νέες επισκοπές βάσει του διατάγματος αυτού, με τις αντίστοιχες καταργηθείσες ήταν:
- Επισκοπή Γυθείου: Επίσκοπος Κύριλλος ο πρώην Καρυουπόλεως, (καταργηθείσα επισκοπή).
- Επισκοπή Ασίνης: Επίσκοπος Μακάριος ο πρώην Λαγίας, (καταργηθείσα επισκοπή).
- Επισκοπή Οιτύλου: Επίσκοπος Ιωσήφ, ο πρώην Μαΐνης, (καταργηθείσα επισκοπή).
- Επισκοπή Ζυγού: Επίσκοπος Άνθιμος, ο πρώην Πλάτσης, (καταργηθείσα επισκοπή), και η
- Επισκοπή Καρδαμύλης: Επίσκοπος Ιωαννίκιος, ο πρώην Μηλέας, (καταργηθείσα επισκοπή).
Το Διάταγμα αυτό υπήρξε σταθμός στην νεότερη εκκλησιαστική ιστορία της Μάνης, καθώς και της ιστορούμενης πρωτεύουσας, του Γυθείου.
Σημειώνεται ότι η Μάνη είναι η τελευταία περιοχή της Ελλάδος που εκχριστιανίστηκε και μάλιστα ολοκληρωτικά επί τουρκοκρατίας. Σπουδαιότερες επισκοπές, εκτός των δύο μητροπόλεων Λακεδαιμονίας και Μονεμβασίας, που είχαν ιδρυθεί (από τους βυζαντινούς χρόνους) στη Μάνη, ήταν: η Επισκοπή Μαΐνης, που είχε προαχθεί σε αρχιεπισκοπή, η Επισκοπή Καρυουπόλεως και η Επισκοπή Ζαρνάτας, που είχε επίσης προαχθεί σε αρχιεπισκοπή. Στη διάρκεια της Επανάστασης του 1821 δημιουργήθηκαν πολλές άλλες, όχι όμως και με τόσο νόμιμες διαδικασίες. Σχεδόν κάθε μεγάλο χωριό εμφανίζονταν ως επισκοπική έδρα. Ειδικότερα στη Μάνη δημιουργήθηκαν εκτός των παραπάνω οι επισκοπές Πλάτσης, Λαγίας, Μηλέας και Ανδρούβιστας υπαγόμενες στον Μητροπολίτη Μονεμβασίας και η επισκοπή Μαλτσίνας, υπαγόμενη στο Μητροπολίτη Λακεδαιμονίας. Αυτή η διάρθρωση ίσχυε μέχρι το 1833 που εφαρμόσθηκε η νέα εκκλησιαστική διαίρεση ακολουθώντας τη διοικητική διαίρεση του νέου Βασιλείου. Ήταν όμως αδύνατο να καλυφθούν οι τόσοι υπεράριθμοι διαθέσιμοι ιεράρχες των καταργουμένων εδρών καθώς και άλλοι που έρχονταν πρόσφυγες από τουρκοκρατούμενες ακόμη περιοχές. Αυτό είχε ως συνέπεια οι περισσότεροι να γίνουν βοηθοί επισκόπων (τιτουλάριοι), και κάποιοι να καταγγέλλουν τη Διοίκηση της Χώρας και ειδικότερα τον Βασιλέα Όθωνα ως εχθρό της Ορθοδοξίας.
Πρώτος επίσκοπος Γυθείου ορίστηκε ο από Καρυουπόλεως Κύριλλος Γέρμος (1833-Ιούλιος 1842). Αργότερα οι πέντε περιφερειακές Επισκοπές (Γυθείου, Ασίνης, Οιτύλου, Ζυγού και Καρδαμύλης) ενώνονται διαδοχικά με την Επισκοπή Λακεδαίμονος, η συγχώνευση αυτή πραγματοποιείται το χρονικό διάστημα 1834-1852. Συγκεκριμένα, η αρχή γίνεται με την Επισκοπή Καρδαμύλης (1834) μετά την παραίτηση του επισκόπου της, και ακολουθούν οι Επισκοπές Οιτύλου, Ζυγού (1841) που καταργήθηκαν λόγω μακράς χηρείας, και Γυθείου (1842) που καταργήθηκε επίσης λόγω μακράς χηρείας μετά τον θάνατο του Κύριλλου. Τελευταία ενώνεται η Επισκοπή Ασίνης που παρέμενε η μόνη που είχε επιζήσει (1852). Το διάστημα μεταξύ των ετών 1844-1852 την διοίκηση της περιοχής ασκεί Επισκοπική Επιτροπή.
Με το Νόμο από 9 Απριλίου 1852 ανασυστάθηκε η επισκοπή Γυθείου και η επισκοπή Οιτύλου. Το 1888 η επισκοπή Οιτύλου καταργήθηκε και συγχωνεύτηκε με την επισκοπή Γυθείου και αποτέλεσαν μια ενιαία πλέον επισκοπή. Έτσι η επισκοπή Γυθείου και Οιτύλου απέκτησε τα σημερινά της γεωγραφικά όρια. Κατά το 1936 συγχωνεύτηκε η επισκοπή Γυθείου, Οιτύλου και Κυθήρων (η επισκοπή Κυθήρων για βραχύ διάστημα αποτέλεσε τμήμα της επισκοπής Γυθείου και Οιτύλου) για εννιά μήνες περίπου με τη μητρόπολη Μονεμβασίας και Σπάρτης, μετά την μετάθεση του επισκόπου Γυθείου και Οιτύλου Διονυσίου στη επισκοπή Μονεμβασίας και Σπάρτης, διατηρώντας έτσι και τους δύο τίτλους. Μετά όμως το γενικό ξεσηκωμό των Μανιατών που δεν ήθελαν να εξαρτώνται από την Επισκοπή Σπάρτης, η επισκοπή Γυθείου και Οιτύλου ανασυστάθηκε με το Βασιλικό Διάταγμα 136, το Φθινόπωρο του 1936.
Η Ιερά Μητρόπολις Γυθείου και Οιτύλου αποτελεί σήμερα μία από τις 81 Ιερές Μητροπόλεις της Εκκλησίας της Ελλάδος με έδρα το Γύθειο.
Η Ιερά Μητρόπολις Γυθείου και Οιτύλου αποτελεί σήμερα μία από τις 81 Ιερές Μητροπόλεις της Εκκλησίας της Ελλάδος με έδρα το Γύθειο.
Διοίκηση[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
Έδρα της Ι.Μ. είναι το Γύθειο όπου και το Μητροπολιτικό Μέγαρο (Επισκοπείο) στο οποίο υφίστανται τα γραφεία της Μητροπόλεως (του Μητροπολίτου, του Γεν. αρχιερατικού επιτρόπου, των αρχιερατικών επιτρόπων των 6 περιφερειών, της Αποστολικής Διακονίας, ΤΑΚΕ, Λογιστηρίου, Γεν. Φιλόπτωχου Ταμείου, και Δημοσίων σχέσεων.
Στο Επισκοπείο συνέρχονται επίσης το Μητροπολιτικό Συμβούλιο, το Επισκοπικό Δικαστήριο, το τοπικό ΤΑΚΕ, το Συμβούλιο του Εκκλησιαστικού Γηροκομείου, καθώς και το Συμβούλιο του Ασύλου Ανιάτων.
Στο Επισκοπείο συνέρχονται επίσης το Μητροπολιτικό Συμβούλιο, το Επισκοπικό Δικαστήριο, το τοπικό ΤΑΚΕ, το Συμβούλιο του Εκκλησιαστικού Γηροκομείου, καθώς και το Συμβούλιο του Ασύλου Ανιάτων.
Στη περιφέρεια του Επισκοπείου της Ι.Μ. Γυθείου και Οιτύλου υπάγονται οι περιοχές: Γύθειο, Άγιος Βασίλειος, Αιγιαί, Βηχός, Δημαρίστικα, Δροσοπηγή, Δρυμός, Καλύβια, Καρυούπολις, Κοκκάλα, Κότρωνας, Λάγεια, Μαυροβούνιο, Νεοχώριο, Νύφι, Παρασυρός, Σκουτάριο, Φλομοχώριο και Χειμάρα.
Αρχιερατικές περιφέρειες[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
Η εκκλησιαστική περιφέρεια της Ι. Μ. Γυθείου και Οιτύλου, εκτός της επισκοπής Γυθείου, όπου και η έδρα της Μητροπόλεως, χωρίζεται σε έξι αρχιερατικές περιφέρειες οι οποίες και είναι:
Αρχιερατική περιφέρεια τ. Δήμου Αβίας[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
Στη περιφέρεια αυτή υπάγονται κατ΄ αλφαβητική σειρά οι περιοχές Αβία, Αλτομιρά, Βέργα, Βόρειον, Δολοί (Άνω και Κάτω), Καλλιανέικα, Κάμπος, Μάλτα, Μικρή Μαντίνεια, Οροβά, Πηγάδια, Σταυροπήγιον, Σωτηριάνικα, και Χώρα Κέντρου.
Αρχιερατική περιφέρεια Καρδαμύλης[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
Στη περιφέρεια αυτή υπάγονται κατ΄ αλφαβητική σειρά οι περιοχές: Αγία Σοφία, Εξωχώριον, Κάλυβες, Καρδαμύλη, Νίκοβον, Προάστειον, Προσήλιον, Σαίδων, Τσέρια (Άνω και Κάτω) και Χώρα Εξωχωρίου.
Αρχιερατική περιφέρεια Λεύκτρου[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
Στη περιφέρεια αυτή υπάγονται κατ΄ αλφαβητική σειρά οι περιοχές: Άγιος Νικόλαος, Άγιος Νίκων, Ελαιοχώριον, Καρυοβούνιον, Καστανέα, Κάτω Χώρα, Κοτρώνιον, Κουτηφάρι, Λαγκάδα, Λοσνά, Νιοχώριον, Νομιτσί, Ξανθιάνικα, Πλάτσα, Πύργος, Ρίγκλια (Άνω και Κάτω), Σβίνα, Στούπα, Τραχήλα και Φαγκριάνικα.
Αρχιερατική περιφέρεια Μέσης και Οιτύλου[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
Στη περιφέρεια αυτή υπάγονται κατ΄ αλφαβητική σειρά οι περιοχές: Άλικα, Αρεόπολις, Βάθεια, Βρύκιον, Γέρμα, Γερολιμήν (ή Γερολιμένας), Δρύαλος, Καρέα, Κελεφά, Κίττα, Κούνος, Κουσκούνιον, Κρυονέριον, Μέζαπος, Μίνα, Μπουλαριοί, Νέο Οίτυλον, Νικάνδρι, Οίτυλον, Πύργος Διρού, Σταυρί, Τσικαλιά, Χαριά, Χαρούδα και Χοτάσια.
Αρχιερατική περιφέρεια Μαλευρίου[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
Στη περιφέρεια αυτή υπάγονται κατ΄ αλφαβητική σειρά οι περιοχές: Καρβελάς, Κονάκια, Κρήνη, Λυγερέας, Μαραθέα, Μυράνη, Πλάτανος, Σιδηρόκαστρο, Σκαμνάκι και Σκυφιάνικα.
Αρχιερατική περιφέρεια Μελιτίνης[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
Στη περιφέρεια αυτή υπάγονται κατ΄ αλφαβητική σειρά οι περιοχές: Άγιος Νικόλαος, Άρνα, Αρχοντικό, Καστανιά, Κόκκινα Λουριά, Μέλισσα, Μελιτίνη, Παλαιόβρυση, Πετρίνα, Προσήλιο και Σελεγουδι .
Ναοί και παρεκκλήσια[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
Στην περιφέρεια της Ι.Μ. Γυθείου και Οιτύλου υφίστανται συνολικά 101 ενοριακοί ναοί, 276 παρεκκλήσια, 315 εξωκλήσια, 80 ναοί κοιμητηρίων, 59 ιδιωτικοί ναοί και 5 Μοναστηριακοί ναοί. Συνολικά υπηρετούν 60 περίπου ιερείς, (δεδομένα έτους 1991).
Μοναστήρια[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
Υφίστανται τρία Μοναστήρια στα οποία υπηρετούν συνολικά εκτός των Ηγουμένων, 3 μοναχοί και 5 μοναχές. Αυτά είναι : Ένα ανδρώο, αφιερωμένο στη Γέννηση της Θεοτόκου καλούμενο «Παναγία η Γιάτρισσα» και δύο γυναικεία αφιερωμένα στη Κοίμηση της Θεοτόκου: η Μονή Φανερωμένης στο Δρύαλο και η Μονή Κοίμησης Θεοτόκου Σταυροπηγίου (Ανδρουμπεβίτσης).
Ευαγή ιδρύματα[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
- Γενικό Φιλόπτωχο Ταμείο
- Γηροκομείο «Άγιος Παντελεήμων», βρίσκεται στο Γύθειο παρά το Επισκοπείο.
- Άσυλο Ανιάτων (ή ανιάτως πασχόντων) της Μονής Αγίων Πάντων.
Εκτός των παραπάνω ο εκάστοτε Μητροπολίτης προεδρεύει α) του "Κληροδοτήματος Ι. Παναγουλάκου", β) του "Κληροδοτήματος Ι. και Σ. Βουζουναρά", και γ) του "Κληροδοτήματος Ι. Κωνσταντόπουλου". Επίσης προεδρεύει της «Χριστιανικής Ένωσης Κυριών και Δεσποινίδων Γυθείου «Παναγία η Χρυσαφιώτισσα» και του τοπικού Ερυθρού σταυρού.
Επισκοπικός κατάλογος[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
- ΕΠΙΣΚΟΠΗ ΟΙΤΥΛΟΥ (1852-1888)
- Προκόπιος Γεωργίου 1852 έως 1868
- Προκόπιος Μελισσαρόπουλος 1868 έως 1888
- ΕΠΙΣΚΟΠΗ ΓΥΘΕΙΟΥ (1852-1888)
- Ιερόθεος Αθανασόπουλος 1852 έως 1859, ο Ιερόθεος Αθανασόπουλος ήταν μανιάτης στην καταγωγή, το 1829 διορίστηκε τοποτηρητής της επισκοπής Μαλτσίνης έως το 1834. Το 1852 εκλέχτηκε επίσκοπος Γυθείου. Πέθανε στο Γύθειο στις 28 Μαίου 1859.
- Ιωσήφ Κωνσταντινίδης Ιούλιος 1859 έως 1 Μαίου 1869 οπότε παραιτήθηκε
- Παρθένιος Χρυσικάκης 1869 έως 1885, καταγόμενος από τη Λακωνία, υπήρξε αδερφός της Ιεράς Μονής των Αγίων Τεσσαράκοντα Σπάρτης. Χειροτονήθηκε επίσκοπος Γυθείου τον Αύγουστο του 1869. Πέθανε στη Σπάρτη στις 16 Ιουνίου 1885.
- ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΓΥΘΕΙΟΥ ΚΑΙ ΟΙΤΥΛΟΥ (1888-ΣΗΜΕΡΑ)
- Παρθένιος Δημητρόπουλος (1901 έως 1913), χειροτονήθηκε επίσκοπος Γυθείου και Οιτύλου στις 5 Ιουλίου 1901.
- Διονύσιος Δάφνος (1914 έως 1936), ο Διονύσιος ήταν μητροπολίτης Γυθείου, Οιτύλου και Κυθήρων, τα Κύθηρα για βραχύ διάστημα ενώθηκαν με τη μητρόπολη Γυθείου. Γεννήθηκε στη Ζάκυνθο στις 7 Φεβρουαρίου 1877. Αποφοίτησε από τη Θεολογική Σχολή Αθηνών το 1902. Διάκονος χειροτονήθηκε στις 25 Ιουνίου του 1910 από τον μητροπολίτη Ζακύνθου Διονύσιο. Πρεσβύτερος χειροτονήθηκε στις 7 Νοεμβρίου 1910 από τον μητροπολίτη Πατρών Αντώνιο. Εξελέγη επίσκοπος τον Οκτώβριο του 1914. Στις 21 Δεκεμβρίου 1914 χειροτονήθηκε μητροπολίτης Γυθείου και Οιτύλου. Στις 14 Ιανουαρίου 1936 εξελέγη μητροπολίτης Μονεμβασίας και Σπάρτης.
- Προκόπιος Καλιοντζής (1936 έως 1941)
- Χρυσόστομος Δασκαλάκης (28-2-1942 έως 13-10-1945), μετέπειτα Μητροπολίτης Μεσσηνίας.
- Δημήτριος Θεοδοσίου (1945 έως 18-4-1956), γεννήθηκε στη Ζάκυνθο το 1892. Σπούδασε στη Θεολογική Σχολή Αθηνών. Το 1945, εξελέγη Μητροπολίτης Γυθείου και Οιτύλου. Στις 18 Απριλίου 1956 εξελέγη μητροπολίτης Λαρίσης.
- Φιλήμων Ζέης (21-4-1956 έως +9-8-1962), ο κατά κόσμο Κωνσταντίνος Ζέης γεννήθηκε στον Πειραιά το 1899. Αποφοίτησε από τη Θεολογική Σχολή Αθηνών το 1932. Διάκονος χειροτονήθηκε στις 4 Ιουνίου 1924 και Πρεσβύτερος στις 21 Ιανουαρίου 1933. Στις 21 Απριλίου 1956 χειροτονήθηκε Μητροπολίτης Γυθείου και Οιτύλου. Πέθανε στις 9 Αυγούστου 1962.
- Σωτήριος Κίτσος (21-11-1965 έως 25-6-1996), ο Σωτήριος Κίτσος γεννήθηκε στο Κατσίμπαλι Φιλιατρών το 1920. Αποφοίτησε από τη Θεολογική Σχολή Αθηνών το 1947. Διάκονος χειροτονήθηκε στις 18 Φεβρουαρίου 1951 και πρεσβύτερος στις 26 Δεκεμβρίου 1951. Στις 21 Νοεμβρίου 1965 χειροτονήθηκε Μητροπολίτης Γυθείου και Οιτύλου. Πέθανε στη Σπάρτη στις 25 Ιουνίου 1996. Μετά το θάνατο του Σωτηρίου τοποτηρητής ανέλαβε ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος (Θέμελης) από 25 Ιουνίου έως 6 Οκτωβρίου 1996
- Χρυσόστομος Κορακίτης (6-10-1996 έως 8-11-2017). Πέθανε αιφνιδίως στην Αρεόπολη στις 8 Νοεμβρίου 2017 κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας. Τοποτηρητής ανέλαβε ο Μητροπολίτης Σπάρτης Ευστάθιος.